یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)
یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)

عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)


عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

  

ادامه مطلب ...

داستان های کوتاه از حضرت فاطمه زهرا (علیها سلام)

 

20 داستان کوتاه از زندگی حضرت فاطمه زهرا (علیها سلام)

ادامه مطلب ...

نحوه توسل به حضرت زهرا(علیهاالسلام)

  

رای توسل به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت. 

ادامه مطلب ...

دلیل سکوت حضرت علی(ع) در برابر صدماتی که بر حضرت زهرا(س) وارد شد

 

پرسشچرا با توجه به صدماتی که به حضرت زهرا سلام الله علیها وارد می شد حضرت علی علیه السلام سکوت کرده و دفاع نمی کردند؟


پاسخ

حضرت علی(ع) نه تنها در برابر این ستم ها صبر و سکوت پیشه کرد، بلکه در برابر گرفتن حق خود نسبت به جانشینی پیامبر(ص) نیز همین روش را در پیش گرفتند. برای آگاهی از دلایل سکوت علی(ع) لازم است از اوضاع سیاسی و اجتماعی آن زمان، درک درستی وجود داشته باشد. 

لطفا به ادامه ی مطلب بروید:

ادامه مطلب ...

داستان فدک چیست؟

 

«فدک یکى از دهکده‏هاى آباد اطراف مدینه در حدود 140 کیلومترى نزدیک خیبر بود که در سال هفتم هجرت که قلعه‏هاى خیبر یکى پس از دیگرى در برابر رزمندگان اسلام سقوط کرد و قدرت مرکزى یهود درهم شکست ساکنان فدک از در صلح و تسلیم در برابر پیامبر صلى الله علیه و آله در آمدند و نیمى از زمین و باغهاى خود را به آن حضرت واگذار کردند،

ادامه مطلب ...

عظمت حضرت فاطمه در قیامت

کیفیت برانگیخته شدن

برانگیخته شـدن و رستاخیز از لحظات بسیار سخت و وحشتناک آینـده بشر است، زمانى که معصـومین علیهم‌السلام همـواره بدان مىاندیشند و گاه از خوف آن بیهوش مىشدند. فاطمه صلوات الله علیها نیز چنیـن بود و بیشتر به آن زمان مـىاندیشید.

فکر زنده شدن، عریان بـودن انسان‌ها در قیامت، عرضه شـدن به محضـر عدل الهى و... او را در انـدوه فـرو مـىبـرد. امیـرمـومنـان علـى علیه السلام مـىفـرمـایند: 

 

همه در ادامه ی مطلب

ادامه مطلب ...

حضرت زهرا(سلام الله علیها) و کشتى نوح

   

حضرت زهرا و کشتى نوح

 

  رسول خدا (ص) فرمود:
هنگامى که خداوند متعال اراده فرمود که قوم نوح را نابود کند، به او دستور داد که تخته‏هاى درخت ساج را قطع کند. بعد از بریدن ندانست چه کند. جبرئیل فرود آمد و شکل کشتى را به او نشان داد و صندوقچه‏اى که یکصد و بیست و نه هزار میخ در آن بود برایش آورد. وى غیر از پنج میخ تمام آنها را در آن کشتى به کار گرفت دستش را به یکى از آنها زد، آن میخ در دست او تابیده همچون ستاره‏اى نورانى در وسط آسمان درخشید، نوح متحیر و شگفت‏زده شد. خداوند آن میخ را به زبان فصیح و گویا به نطق آورد و گفت: من به نام بهترین پیامبران حضرت محمد بن عبداللّه (ص) مى‏باشم. جبرئیل نزد او آمد، نوح به او گفت: اى جبرئیل! این چه میخى است که تاکنون چیزى شبیه آن ندیده‏ام؟ گفت: این میخ به نام بهترین انسانهاى اولین و آخرین، حضرت محمد بن عبداللَّه (ص) است. آن را در قسمت جلوى راست کشتى به کار گرفت. بعد دستش را به میخ دوم زد، نورى از آن درخشید و اطراف را روشن کرد، نوح (ع) پرسید: این میخ چیست؟ جبرئیل پاسخ داد: میخ برادر و پسرعمویش على بن ابى‏طالب (ع) است. آن میخ را در جلو سمت چپ کشتى کوبید. بعد دستش را به میخ سوم زد، آن نیز درخشید و اطراف را روشن کرد.
جبرئیل به او گفت: این میخ فاطمه (س) است. آن را در کنار میخ پدرش حضرت رسول (ص) کوبید. بعد دستش را به میخ چهارم زد، آن نیز درخشید و اطراف را روشن کرد. به او گفت: این میخ حسن (ع) است. آن را در کنار میخ پدرش على (ع) کوبید. بعد دستش را به میخ پنجم زد، نورى درخشید و صداى گریه بلند شد و نمناک شد. نوح پرسید: اى جبریئل! این ترى و نم چیست؟ پاسخ داد: این میخ حسین بن على سیدالشهداء (ع) است. آن را در کنار میخ برادرش کوبید.
آنگاه رسول خدا (ص) فرمود: خداوند متعال فرموده است: «و حملناه على ذات الواح و دسر» (1)
که مقصود از الواح در این آیه همان چوبها است و میخهاى آن ما هستیم و اگر ما نبودیم، کشتى ساکنانش را حرکت نمى‏داد. (2)

 

  1ـ سوره‏ى قمر، آیه‏ى 54: «او را بر چوبها و میخها سوار کردیم».
2ـ عبقات الانوار، ج حدیث سفینة، ص 1081.

ما و معرفت حضرت فاطمه(س)

 

همه شناخت ما از فاطمه سلام ا... علیها، گاه خلاصه می شود به سیه پوشی در ایام فاطمیه. کسانی هم تا آتش گرفتن در خانه بی بی می روند و از آن پس صدای ایشان را از بیت الاحزان می شنوند اما... کمترند کسانی که تکلیف خود را روشن و نقش خویش را تعریف کنند، آن گونه که مشخص شود این سوی در ایستاده اند یا آن سویی که علی هست، فاطمه هست، حسنین هستند و زینبین و محسن شهید و در یک کلام آن سویی که حق ایستاده است. 

برای دیدن همه به ادامه ی مطلب بروید:

ادامه مطلب ...

34 حدیث نورانی درباره حضرت فاطمه زهرا(س)

 

پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: اولین کسی که داخل بهشت می‌شود، فاطمه است. امام صادق(ع) نیز درباره مادرشان می‌فرمایند: وقتی قیامت فرا رسد، منادایی ندا می‌دهد: چشمانتان را ببندید و سرهایتان را پایین بیندازید تا فاطمه از صراط بگذرد.
به گزارش ، مرکز مطالعات و پاسخ‌‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم به مناسبت ایام شهادت دخت رسول گرامی اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) در یادداشتی که در اختیار خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس قرار داده، ۳۴ روایت درباره حضرت زهرا (س) ذکر کرده است.
لطفا برای دیدن بقیه به ادامه ی مطلب بروید: 
ادامه مطلب ...

حضرت فاطمه(س) کوثر بیکران حق

 

چکیده:

راجع به شخصیت والای حضرت فاطمه (س) بیش از پنجاه آیه قرآن تأویل و تفسیر شده است. این نوشتار تحت عنوان فاطمه کوثر بیکران حق به رشته تحریر درآمد و نگارنده در پی آن است که با استفاده از سوره مبارکه کوثر، گذری بر شخصیت و عظمت و فضایل والای حضرت صدیقه کبری (س) داشته و عناوینی از قبیل پیشگویی و اعجاز سوره، معنی و مراد کوثر، وجوه نامگذاری فاطمه زهرا (س) به کوثر، ارتباط کوثر محمدی با کوثر بهشتی، فاطمه به عنوان حقیقتی یکدانه در عالم خلقت، مورد بحث قرار گرفته و سپس فاطمه زهرا (س) بعنوان برترین و جامع‌ترین الگو عالم بشریت در همه ابعاد زندگی (سجاده بندگی، جلوه‌گاه وارستگی، عرصه وظایف خانوادگی، حیا، عفاف، حجاب، ایثار، انفاق، ساده زیستی و جبهه فرهنگی، سیاسی....) برای همه عصرها، نسل‌ها معرفی و در نهایت به یکی از ضروری‌ترین عرصه که بایستی به فاطمه زهرا (س) اقتداء کرد یعنی عرصه دفاع از حریم ولایت و امامت و استمرار آن یعنی ولایت فقیه در عصر غیبت امام زمان (عج) اشاره گردید؛ چه اینکه فاطمه زهرا (س) همچون کوثر بیکران الهی به عنوان اسوه و الگوی بی‌نظیر همیشه سرسبز و حیات بخش استمرار داشته و درس و عبرتی برای همه عصرها و نسل‌ها در طول تاریخ خواهد بود. 

لطفا برای دیدن بقیه به ادامه ی مطلب بروید:  

ادامه مطلب ...

مادر سادات (س) در کلام امام خامنه ای

 

الگوی زنان و مردان

این‌ ایام‌، به‌ سیده‌ی‌ زنان‌ عالم‌ و بانوی‌ بزرگ‌ تاریخ‌ جهان‌ ـ فاطمه‌ی‌ زهرا (علیهاالسلام‌) ـ متعلق‌ است‌؛ آن‌ زن‌ نمونه‌یی‌ که‌ حیاتش‌ با همه‌ی‌ کوتاهی‌ و عمر او در عین‌ جوانی‌، الگویی‌ برای‌ همه‌ی‌ مردان‌ و زنان‌ غیور و مؤمن‌ و مسلمانان‌ و حتی‌ مردم‌ غیر مسلمانی‌ که‌ با مقام‌ آن‌ بزرگوار آشنا باشند، است‌ و ما باید از زندگی‌ آن‌ بزرگوار درس‌ بگیریم‌. قبلاً لازم‌ می‌دانم‌ ضمن‌ تسلیت‌ این‌ یادبود بزرگ‌ غم‌انگیز و حزن‌آلود به‌ همه‌ی‌ شما برادران‌ و خواهران‌، به‌ خاطر حضورتان‌ و زحماتی‌ که‌ متحمل‌ شدید و از نقاط مختلف‌ کشور تشریف‌ آوردید و در این‌جا گرد آمدید، تشکر کنم‌.

در زندگی‌ زهرای‌ اطهر (سلام‌الله ‌علیها) یک‌ نکته‌ هست‌ که‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ کرد. البته‌، ما در تعریف‌ مقامات‌ معنوی‌ آن‌ بزرگوار وارد نمی‌شویم‌ و قادر هم‌ نیستیم‌ که‌ مقامات‌ معنوی‌ فاطمه‌ی‌ اطهر (علیها سلام‌الله‌) را بفهمیم‌ و درک‌ کنیم‌. حقیقتاً در اوج‌ قله‌ی‌ معنویت‌ انسانی‌ و تکامل‌ بشری‌، فقط خداوند است‌ که‌ چنین‌ بندگانی‌ را ـ و کسانی‌ که‌ همطراز آنها باشند ـ می‌شناسد و مقام‌ آنها را می‌بیند. لذا فاطمه‌ی‌ زهرا را امیرالمؤمنین‌ و پدر بزرگوار و اولاد معصومینش‌ می‌شناختند. مردم‌ آن‌ زمان‌ و زمانهای‌ بعد و ما نیز در این‌ روزگار نمی‌توانیم‌ آن‌ درخشندگی‌ و تلألوی‌ معنویت‌ را در آن‌ بزرگوار تشخیص‌ بدهیم‌. نور درخشان‌ معنوی‌، به‌ چشم‌ همه‌ کس‌ نمی‌آید و چشمهای‌ نزدیک‌بین‌ و ضعیف‌ ما قادر نیست‌ که‌ آن‌ جلوه‌ی‌ درخشان‌ انسانیت‌ را در وجود این‌ بزرگواران‌ ببیند.

روایت کامل از نحوه شهادت حضرت فاطمه الزهرا السلام الله علیه

 

آغاز مصیبت

پس از خیانت سقیفه و تعیین خلیفه ناحق مسلمین عده ای از اصحاب که مخالف با خیانت سقیفه بودن در منز ل دخت گرامی رسول خدا تحسن کردند. اما بعد..

ابوبکر ، قنفذ لعنت خدا بر آنان باد-  را نزد امیر الومنین(ع) فرستاد و عده ای کمک نیز به همراهش قرار داد . او آمد تا در خانه حضرت و اجازه ورود خواست ، ولی حضرت به آنان اجازه نداد . اصحاب قنفذ نزد ابوبکر و عمر بازگشتند در حالیکه آنان در مسجد نشسته بودند و مردم اطراف آن دو بودند و گفتند: 

ادامه مطلب ...

حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه حضرت زهرا (س)

«هذه اسماء الأوصیاء اولهم ابن عمی واحد عشر من ولدی، آخرهم القائم».

«اینها اسامی اوصیاء است که اول آنها پسر عموی من است، و یازده تن از فرزندان من می‏باشند که آخر آنها قائم است».  

(حضرت فاطمه سلام الله علیها) (1) .

برای دیدن همه به ادامه ی مطلب بروید:

ادامه مطلب ...