یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)
یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)

هویت زن در الگوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

 

هویت زن

جاهلیت در طول تاریخ تا به امروز، دختر آوردن زن را خوش نداشته است و او را مخالف آبروی خویش تصور نموده است، و وی را بدون گناه زنده به گور می نموده است. دین مقدس اسلام، به معرفی شخصیت زن در جامعه پرداخته است و با رسوم جاهلی به مبارزه پرداخته است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در زمانی که همه دختر و زن را کوچک می شمردند، فرمود:«خَیرُ اَولاَدِکُمُ البَنَات.»[1] بهترین فرزندان شما دختران شما هستند.

ادامه مطلب ...

اسوة قائم (عج) فاطمة الزهرا (س)

  

یا فاطر السّموات و الارض

نامش را که خواندیم عظیم بود و زیبا.آنقدرعظیم که به راحتی نمی‌توانستیم قلم بدست بگیریم و از او بنویسیم.امّا چشمانمان را بست و دستانمان را گرفت و نفهمیدیم که چگونه شد که نوشتیم.

از اسوه بودنش، همان که امروز گمشده‌ی همه‌ی ما است در کار، زندگی، اطاعت از خدا، لذّت در دنیا،کسب و کار و خلاصه همه چیز.پس خواستیم از محضر حضرتش که یاری دهند ما را در بیان خصائص وجودشان، در بیان اینکه چرا حجت عصر ما که خود اسوه‌ی به تمام معنا است، مادرشان حضرت زهرا (س) را به عنوان اسوه معرفی و معیّن می نمایند.

و بنای این نوشتار بر مبنای این کلام حضرت ولی عصر (عج) شکل گرفته که فرموده اند:

«فی ابنة رسول اللّه لی اسوة حسنه»

«در دختر رسول خدا برای من بهترین الگوست.»

و این نوشتار گوشه ای از وجود حضرت است برای اینکه محضرش را بهتر و بیشتر بشناسیم.

ادامه مطلب ...

رابطه حضرت زهرا و امام زمان با شب قدر

 

نخست گفتنی است، شب قدر، ظرف نزول قرآن است: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْر»[۱]. اما این چه نوع ظرفی است؟ بین عموم مردم مشهور است که «شب قدر» ظرف زمان است. طبق این بیان، شب قدر، به معنای پاره ای از زمان (شب) است که در آن، قرآن از عالم بالا به دنیا نازل گشته است و به دلیل اهمیت این نزول و مسائل جنبی و یا عوامل زمینه ساز آن ـ که از درک ما انسان ها فراتر است ـ خداوند می فرماید: «وَ مَا أَدْرَئکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْر»[۲]؛ «چه چیزی تو را آگاه کرد که شب قدر چیست؟» «و لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرْ مِّنْ أَلْفِ شهَر»[۳]؛ «شب قدر، از هزار ماه برتر است». عبادتی که در این شب انجام می شود، بهتر از هر عبادتی است که انسان آنها را در طول هزار ماه انجام می دهد و نیز: «تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن کلُ‏ِّ أَمْر»[۴]؛ «در این شب فرشتگان و روح به اذن پروردگار فرود می آیند و با خود مقدمات همه ی امور را فرود می آورند» و «سَلَامٌ هِىَ حَتىَ‏ مَطْلَعِ الْفَجْر»[۵]؛ «این شب [یکسره] تا طلوع فجر سلام و سلامتی است».  

لطفا به ادامه ی مطلب بروید: ادامه مطلب ...