ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
لطفا به ادامه مطلب بروید:
علم و معرفت فاطمه(س)
یکی از کمالات والای حضرت صدیقه زهرا«علیها السلام» عرفان و علم حقیقی او به ذات و صفات حضرت باری تعالی و همه حقائق هستی است. معرفتی از وراء همه حجابهای ظلمانی و نورانی داشت. همه آنچه برای یک بشر رشد و تکامل تصور شود او احراز نموده بود و به مقام بلند اَمَةاللهی نائل شده بود.دلائل گوناگون برای اثبات علم و معرفت فاطمه«علیها السلام» وجود دارد امّا آنچه برای ما مهم است مجاهده و کسب شایستگی برای کسب معرفت فاطمه زهرا«علیها السلام» میباشد که در روایات دینی معرفت او عدیل و قرین درک شب قدر شمرده شده است.
قال الصادق «علیه السلام»: هِیَ الصِّدیقَةُ الْکُبْری وَ عَلی مَعْرِفَتِها دارَتِ الْقُرُونُ الْاُولی.[فاطمه«علیها السلام» آن بانوی بسیار راستگوی بزرگ است که پیشینیان بر طبق شناخت از او روزگار میگذرانند..
قال الصادق «علیه السلام»: لَولا اَنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی خَلَقَ اَمیرَالمُؤْمِنینَ لِفاطِمَةَ ما کانَ لَها کُفْوٌ عَلی ظَهرِالْاَرْضِ مِنْ ادَمَ وَ مَنْ دُونَهُ.[اگر خدای تبارک و تعالی، علی را نیافریده بود برای فاطمه هیچ همتا و نظیری نبود، از آدم گرفته تا دیگران.]
مطابق این حدیث صحیح از امام صادق «علیه السلام» نه تنها هرگونه کمال علمی بلکه هرگونه کمال عملی هم برای علی «علیه السلام» و اهلبیت ثابت میشود، بلکه حضرت فاطمه «علیها السلام» همسان امیرالمؤمنین«علیه السلام» مشمول آن مقامهای منیع خواهد بود. علاوه بر این صحیحه که نه تنها علم بیکران زهرا«علیها السلام» که جامع دیگر فضائل زهرا «علیها السلام» هم هست،فاطمه «علیها السلام» را از آنرو فاطمه «علیها السلام» نامیدند زیرا خداوند از علم خود آنقدر به او نوشاند که از هر استادی بینیاز شد. فاطمه «علیها السلام» به علی «علیه السلام» گفت: نزدیک بیا تا تو را از آنچه واقع شده و آنچه در حال واقع میشود و آنچه واقع خواهد شد تا روز قیامت، باخبر کنم. فاطمه«علیها السلام» را بدان سبب بتول نامیدند که از حیث فضل دین و حسب، سرآمد تمامی زنان بود. 2
اگر کسی میخواهد مقام علمی زهرا علیهاالسلام را درک کند،باید در این خطبه حضرت زهرا(س) خوب بیاندیشد و آن را با برخی خطبههای امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه مقایسه کند. آن گاه در مییابد که این هر دو از نظر فصاحت وبلاغت و عمق معانی و مضامین، عدل یکدیگرند و هم چون سیبی است که وسط دو نیم شده، به راستی که زهرا علیهاالسلام، کفو علی علیهالسلام است. و به راستی که ما از علم زهرا علیهاالسلام و وجود و حضور زهرا علیهاالسلام محروم کردند. آیا کسی هست که عمق فاجعه و عظمت حادثه را درک کند؟اگر چه او در همان هجده سالگی. کارش را به اتمام رساند و حجت را بر همه تمام کرد و با حفظ جان علی علیهالسلام، و خود را فدیهی او کردن و نیز دیگر اقداماتش برتمامی انسانها تا قیامت منت نهاد، اما چه کسی میتواند محرومیت ما را از نگاه زهراعلیهاالسلام، دعای زهرا علیهاالسلام، تربیت و سازندگی زهرا علیهاالسلام، برکات حضور زهرا علیهاالسلام، علم زهرا علیهاالسلام، هدایت زهرا علیهاالسلام، سفینهی نجات بودن زهرا علیهاالسلام و وارث فرهنگ وحی بودن زهرا علیهاالسلام و... پاسخ گوید. غم ما غم محرومیت خود ماست.3
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله از یارانش پرسید: خیر زن در چیست؟ یاران در جواب درماندند. علی علیهالسلام به نزد فاطمه علیهاالسلام آمد و از او پرسید. وی جواب داد. خیر زن در این است که مردان او را نبینند و او هم مردان را نبیند علی علیهالسلام بازگشت و جواب داد. رسول پرسید:چه کسی تو را آگاه کرد؟ علی علیهالسلام گفت: فاطمه علیهاالسلام. رسول صلی الله علیه و آله فرمود: او پارهی وجود من است.
زنی خدمت زهرا علیهاالسلام رسید و مسایل دینی بسیاری پرسید. زهرا علیهاالسلام همه راپاسخ داد و در پایان با گشادهرویی گفت: هر گاه سؤالاتی داشتی بیا و بپرس. همه را پاسخ خواهم گفت.
از برخی روایتها استفاده میشود که زهرا علیهاالسلام از سوی پدرش مرجع پاسخ گویی به پرسشها و مسایل زنان بوده است.
اما بهترین نمونه و شاهد بر علم بیکران زهرا علیهاالسلام همان خطبهها و سخنرانیهای اوست. به ویژه خطبهی آن حضرت در مسجد مدینه در مقابل مهاجر و انصار، این خطبه همتا و هم پای برخی خطبههایی است که امیرالمؤمنین بیست و پنج سال بعد برای اهل کوفه میخواند. میتوان بند بند این خطبه را با فقرات برخی خطبههای نهجالبلاغه مقایسه کرد تا به عمق این معنا و صحت این ادعا پی برد، هم چنان که میتوان دعاهای وارده از زهرا علیهاالسلام و مضامین بلند آن را با ادعیهی وارده از علی علیهالسلام و دیگر امامان معصوم مقایسه کرد تا باز هم به همین نتیجه رسید. بی جهت نیست که آن حضرت را «امالفضایل» و «امالعلوم» مینامند. 4
منبع:http://emamemobin.com
سلام اجرت با خود حضرت (س)