یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)
یافاطمه

یافاطمه

وبلاگ عاشقان حضرت زهرا (س)

علم حضرت زهرا(س)

  

لطفا به ادامه مطلب بروید:

علم و معرفت فاطمه(س)

یکی از کمالات والای حضرت صدیقه زهرا«علیها السلام» عرفان و علم حقیقی او به ذات و صفات حضرت باری تعالی و همه حقائق هستی است. معرفتی از وراء همه حجابهای ظلمانی و نورانی داشت. همه آنچه برای یک بشر رشد و تکامل تصور شود او احراز نموده بود و به مقام بلند اَمَةاللهی نائل شده بود.دلائل گوناگون برای اثبات علم و معرفت فاطمه‏«علیها السلام» وجود دارد امّا آنچه برای ما مهم است مجاهده و کسب شایستگی برای کسب معرفت فاطمه زهرا«علیها السلام» می‏باشد که در روایات دینی معرفت او عدیل و قرین درک شب قدر شمرده شده است.

قال الصادق «علیه السلام»: هِیَ الصِّدیقَةُ الْکُبْری وَ عَلی مَعْرِفَتِها دارَتِ الْقُرُونُ الْاُولی.[فاطمه‏«علیها السلام» آن بانوی بسیار راستگوی بزرگ است که پیشینیان بر طبق شناخت از او روزگار می‏گذرانند..

قال الصادق «علیه السلام»: لَولا اَنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی خَلَقَ اَمیرَالمُؤْمِنینَ لِفاطِمَةَ ما کانَ لَها کُفْوٌ عَلی ظَهرِالْاَرْضِ مِنْ ادَمَ وَ مَنْ دُونَهُ.[اگر خدای تبارک و تعالی، علی را نیافریده بود برای فاطمه هیچ همتا و نظیری نبود، از آدم گرفته تا دیگران.]

مطابق این حدیث صحیح از امام صادق «علیه السلام» نه تنها هرگونه کمال علمی بلکه هرگونه کمال عملی هم برای علی «علیه السلام» و اهل‏بیت ثابت می‏شود، بلکه حضرت فاطمه «علیها السلام» همسان امیرالمؤمنین‏«علیه السلام» مشمول آن مقامهای منیع خواهد بود. علاوه بر این صحیحه که نه تنها علم بیکران زهرا«علیها السلام» که جامع دیگر فضائل زهرا «علیها السلام» هم هست،فاطمه «علیها السلام» را از آن‏رو فاطمه «علیها السلام» نامیدند زیرا خداوند از علم خود آنقدر به او نوشاند که از هر استادی بی‏نیاز شد. فاطمه «علیها السلام» به علی «علیه السلام» گفت: نزدیک بیا تا تو را از آنچه واقع شده و آنچه در حال واقع می‏شود و آنچه واقع خواهد شد تا روز قیامت، باخبر کنم. فاطمه‏«علیها السلام» را بدان سبب بتول نامیدند که از حیث فضل دین و حسب، سرآمد تمامی زنان بود. 2

اگر کسی می‏خواهد مقام علمی زهرا علیهاالسلام را درک کند،باید در این خطبه حضرت زهرا(س) خوب بیاندیشد و آن را با برخی خطبه‏های امیرالمؤمنین علیه‏السلام در نهج‏البلاغه مقایسه کند. آن گاه در می‏یابد که این هر دو از نظر فصاحت وبلاغت و عمق معانی و مضامین، عدل یکدیگرند و هم چون سیبی است که وسط دو نیم شده، به راستی که زهرا علیهاالسلام، کفو علی علیه‏السلام است. و به راستی که ما از علم زهرا علیهاالسلام و وجود و حضور زهرا علیهاالسلام محروم کردند. آیا کسی هست که عمق فاجعه و عظمت حادثه را درک کند؟اگر چه او در همان هجده سالگی. کارش را به اتمام رساند و حجت را بر همه تمام کرد و با حفظ جان علی علیه‏السلام، و خود را فدیه‏ی او کردن و نیز دیگر اقداماتش برتمامی انسان‏ها تا قیامت منت نهاد، اما چه کسی می‏تواند محرومیت ما را از نگاه زهراعلیهاالسلام، دعای زهرا علیهاالسلام، تربیت و سازندگی زهرا علیهاالسلام، برکات حضور زهرا علیهاالسلام، علم زهرا علیهاالسلام، هدایت زهرا علیهاالسلام، سفینه‏ی نجات بودن زهرا علیهاالسلام و وارث فرهنگ وحی بودن زهرا علیهاالسلام و... پاسخ گوید. غم ما غم محرومیت خود ماست.3

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله از یارانش پرسید: خیر زن در چیست؟ یاران در جواب درماندند. علی علیه‏السلام به نزد فاطمه علیهاالسلام آمد و از او پرسید. وی جواب داد. خیر زن در این است که مردان او را نبینند و او هم مردان را نبیند علی علیه‏السلام بازگشت و جواب داد. رسول پرسید:چه کسی تو را آگاه کرد؟ علی علیه‏السلام گفت: فاطمه علیهاالسلام. رسول صلی الله علیه و آله فرمود: او پاره‏ی وجود من است.

زنی خدمت زهرا علیهاالسلام رسید و مسایل دینی بسیاری پرسید. زهرا علیهاالسلام همه راپاسخ داد و در پایان با گشاده‏رویی گفت: هر گاه سؤالاتی داشتی بیا و بپرس. همه را پاسخ خواهم گفت.

از برخی روایت‏ها استفاده می‏شود که زهرا علیهاالسلام از سوی پدرش مرجع پاسخ گویی به پرسش‏ها و مسایل زنان بوده است.

اما بهترین نمونه و شاهد بر علم بی‏کران زهرا علیهاالسلام همان خطبه‏ها و سخنرانی‏های اوست. به ویژه خطبه‏ی آن حضرت در مسجد مدینه در مقابل مهاجر و انصار، این خطبه همتا و هم پای برخی خطبه‏هایی است که امیرالمؤمنین بیست و پنج سال بعد برای اهل کوفه می‏خواند. می‏توان بند بند این خطبه را با فقرات برخی خطبه‏های نهج‏البلاغه مقایسه کرد تا به عمق این معنا و صحت این ادعا پی برد، هم چنان که می‏توان دعاهای وارده از زهرا علیهاالسلام و مضامین بلند آن را با ادعیه‏ی وارده از علی علیه‏السلام و دیگر امامان معصوم مقایسه کرد تا باز هم به همین نتیجه رسید. بی جهت نیست که آن حضرت را «ام‏الفضایل» و «ام‏العلوم» می‏نامند. 4

منبع:http://emamemobin.com

نظرات 1 + ارسال نظر
گمنام پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 21:59

سلام اجرت با خود حضرت (س)

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.